Facebook a autorská díla

Autor: Servic-PC <pc.it@tiscali.cz>, Téma: Internet, Zdroj: http://vasservispc.cz, Vydáno dne: 08. 02. 2015

Nejvyužívanější sociální síť internetu facebook může svým uživatelům „přinést“ nemalé starosti. Např. publikování cizích autorských děl, jako fotografií, nebo textů na facebookových profilech uživatelů, dochází zcela běžně a málokdy si uvědomí, že může jít o porušení autorských práv. Případů, kdy byl uživatel Facebooku předvolán před soud za to, že na svém profilu publikoval fotografie, které sám „nepořídil“ a tudíž k nim nevlastnil autorská práva, je již několik. Facebook není tak anonymní, jak by se na první pohled, vzhledem k velkému počtu uživatelů, mohlo zdát. Rodiče často ani nevědí, co jejich děti na Facebooku publikují, co píší, co a s kým sdílí apod. a právě ony, jsou na sociálních sítích obecně nejvíce ohroženy. Uživatel přitom nemusí být odpovědný za obsah své stránky a to především, pokud umožní svým přátelům publikovat příspěvky na své stránce. Porušení autorských práv je, pokud dojde k publikaci fotografií, ale i textů bez autorských práv, jednoznačné. Co dělat, abyste se podobnému riziku vyhnuli; především si dávejte pozor na to, jaké příspěvky či fotografie na svém profilu publikujete, to za prvé. Za druhé věnujte velkou pozornost či úplně omezte možnost zasílání příspěvků jinými osobami.



Přejděte do nastavení svého facebookového profilu (viz foto) a poté klikněte na Timeline a označování |nastavení profilu Timeline a označování | Kdo může přidávat obsah na můj profil Timeline? |Kdo může zveřejňovat příspěvky na vašem profilu Timeline?, pokud máte nastaveno Jenom já, je vše v pořádku. Samozřejmě ostražitost při publikování obsahu, který jste sami nepořídili osobně, je na místě, neboť tento problém se netýká jen Facebooku, ale i dalších služeb pro sdílení obsahu jiných sociálních sítí, internetových stránek, blogů apod. Tím ale není např. dotčeno tzv. prolinkování cizího videa z portálu YouTube, jednak jsou na tomto portálu videa vystavena veřejně a jednak toto video nevydáváte za své dílo a tím se tedy žádného prohřešku nedopouštíte.

Mimo anonymity Facebooku ve kterou uživatelé „slepě“ věří při publikování cizích autorských děl, může dojít k porušení zákona při psaní samotných textových příspěvků. Postižitelné mohou být totiž příspěvky vyzívající k násilí, slovní útoky na konkrétní lidi, typicky u dětí tyto příspěvky hraničí z kyberšikanou, projevy rasové nesnášenlivosti či další jiné extrémní projevy. S tím také může souviset „svádění“ viny na prolomení účtu a jeho zneužití jinou osobou a otázka tedy zní, jak silné „neprolomitelné“ heslo do svého účtu máte. Je samozřejmé, že heslo typu rok narození či „pět pětek“ se nedá srovnat s heslem tohoto typu „x88jsjD5O2ax7Hr“, které lze snadno vygenerovat programem tvorba hesel apod. Mimo jiné pamatujte na to, že i když na Facebooku vystupujete pod cizím jménem, není až tak nemožné, jak se někteří domnívají, identifikovat vaší skutečnou identitu. To samozřejmě neplatí jen u Facebooku, ale i u jiných internetových portálů.

Jen krátce k fotografiím; na internetu jsou miliardy fotografií a nezanedbatelná část jich je k dispozici zadarmo. Většina uživatelů si ale myslí, že jsou zadarmo všechny, které jsou k dispozici, pokud tedy nejsou „orazítkovány“ copyrightem, což je velký omyl. Pokud tedy budete např. vyhledávat fotografie prostřednictvím Googlu, tak při samotném vyhledání fotografie viz foto, přejděte do nastavení vyhledávacího nástroje a následně si vyberte z práv k užití, kde si zvolíte buď s licencí, nebo pro další použití apod. viz foto. Dalším možným zdrojem bezplatných fotografií mohou být specializované fotobanky, kterých je na internetu několik. Pro vyhledání takové fotobanky stačí do vyhledávače Google zadat frázi „free stock photo site“, buďte však obezřetní při otevírání takovýchto odkazů, protože mohou vést, stejně jako i při jiném vyhledávání na infikované stránky. Pokud si tedy z internetu stáhnete fotografii, kterou chcete nějak publikovat na svých internetových stránkách či profilu sociální sítě apod., prostudujte si nejdříve licenční podmínky k jejímu využití. Smutným příkladem může být příběh softwarového vývojáře, který na svém soukromém webu použil ilustrační fotografii o velikosti poštovní známky. A ačkoliv podle Google Analytis byla zobrazena celkem 10x, zdrcující zpráva od vymahačské firmy byla jasná, tedy do devíti dnů uhradit částku 9 360 Kč za dohledání fotografie, ke které není evidována platná licence.